Några roliga händelser på gården under veckan

Maggie - Kofösaren
Jag klev precis ur ett av stallen när jag såg en liten årskossa komma gåendes på stallplanen. Jag ropade på Janne så att hon skulle komma ut och kolla och direkt när hon kom ut slog mej tanken att Madonna är livrädd för kossor, och vips så såg vi en lös häst springa iväg, vilket var Madonna. Sen hoppade även Sigge ur sin hage och dom två sprang iväg tillsammans ner mot vägen. Så Janne tog och sprang efter hästarna och jag sprang efter kon för att förhindra att den skulle skrämma fler hästar.. Janne fick snabbt tag på hästarna efter lite mutning medan jag fick mej en riktig match mot kossan. Den ville springa mot fler hagar så jag var tvungen att parera iväg den och fösa bort den från gården och det var en riktigt envis och snabb liten madame så fick använda en massa knep och list för att mota iväg den åt rätt håll och fick även springa genom en skogsdunge med en massa snår för att få bort den från alla tänkbara hagar och lyckades tillslut efter en hel del springande. Först tänkte jag jaga tillbaka den till bonden men den sprang rakt upp i en större skog med en väldans fart och skrämde några andra hästar så prioriterade hästarna och det sista jag såg av kossan innan den försvann in i den djupa skogen var att den stannade till lite högre upp och spanade ut över det kaos den skapat. Men slutet gott, allting gott, som man brukar säga, i alla fall för oss och hästarna. Det är bara att hoppas på att kon också kom tillrätta i sinom tid.

Hoppning på Esset
Onsdag och hoppning. Vi hoppade en liten bana med lite tänkbara titthinder och Esset är som en liten gud att hoppa. Dock så har vi betslat ner honom så att han går på ett helt vanligt tränsbett, vilket är jättebra, men då blir han lite stark så vi måste nog ta och finslipa lite på förhållningarna så att han reagerar lite mer dem istället för att bli övertaggad på hindrena och öka takten.. =P Men man ska ju alltid ha något att arbeta på ;)

Amanda kom till gården och hälsade på
Åkte och hämtade Amanda i Uppsala i tisdags och hon stannade tills på torsdag då hon åkte hem med mej och pappa tillbaka till Norrland. Hon fick kolla runt lite när vi jobbade och testa på lite stallarbete och fick till och med rida lite på Sigge och hon har gjort stora framsteg sen förra gången hon fick rida så hon ha kanske lite fallenhet för ridning.. ;) Inne i lägenheten blev hon också satt i lite arbete och hon var så snäll och duktig och gjorde jätte goda pannkakor medan jag satt bredvid och pratade =) Hon tog även en sväng till Stockholm på onsdagen medan jag jobbade och sen slutade jag tidigare på torsdagen och följdde med henne in till staden som avslutning på hennes vistelse i Sigtuna. Det var så roligt att få lite besök och få höra lite ordentlig sundsvallsdialekt.. =) Och vi kom fram till att det är just sundsvallsdialekten som gör att jag inte kan säga U ordentligt i vissa ord.. Ta bara och testa att säga Ulltuna med ett riktigt U.. Stört omöjligt för oss så Janne och Annie fick ha lite roligt åt oss.. =P Hittade även några ord som Janne inte alls förstod, som till exempel, pärorna eller ord som uppöver, neröver och inöver.. Så härligt med dialekter =) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0