En lite detaljerad period på Gården =P

Söndag 18/11
Kom hem till gården och blev välkomnad av både sambon och ex. sambon och fick en snabb uppdatering över vad som hänt under min ledighet. Bland annat så har det kommit en ny hopphäst till Jonas från Finland, ett sto på 6 år som tävlat 130 och som kallas för Tilly... Det händer något nytt varenda gång man åker härifrån ett tag..

Mist verkade också glad över att vara hemma igen men hon dissade mej hela natten och sov inne hos Janne istället..

Måndag 19/11

Tillbaka till arbetet då och en helt vanlig förmiddag..

Morgonfodra, släppa ut alla hästar, mocka, fodra igen,kolla till stona med föl och småpojkarna och sen äntligen lunch..

Efter lunchen blir det alltid lite roligare.. ;) Då är det dags att sticka ut på mitt lilla skötebarn Stand Straight, "Sigge McKvack".

Han är en 12årig fux valack som Jonas tävlat 150 med för något år sedan men nu så rider jag ut på honom varenda dag då han är under rehabilitering men snart borde vi kunna köra igång ordentligt med honon i alla fall ;)..

Sen är det som vanligt lite eftermiddagsmockning, intagning av hästarna och sen ännu en fodring..

Medan hästarna åt stack jag och Mist ut och lekte lite för att sedan gå illbaka och rida ut på Hingsten under en stjärnklar himmel med månljus och Amanda i telefonen.. En riktigt härlig liten tur  ;)

När jag och Janne var klara här åt vi lite och sedan drog vi med Annie till Coop  Märsta för veckans höjdpunkt, storhandlingen.. =P

Idag när det var lägdags så följde i alla fall Mist med mej och lade sig på sin madrass i mitt rum =)


Tisdag 20/11

Tisdag och en vilodag för hästarna här på gården, dock så märks det inte för oss..

Däremot så drog jag ut med Mist på dagen för att kunna vara ute i dagsljus för en gångs skull och vi gick och kastade en 1meterspinne ett bra tag men den lilla vovven vägrar ju att någonsin bli trött.. Någon dag ska jag verkligen stå och kasta boll till henne tills hon inte orkar springa mer så att hon kan få bli trött för ovanlighetens skull.. :P

Så lilla Sigge fick vänta med att komma ut tills det var mörkt och roligt nog så är han ganska mörkrädd av sej =P

Sen passade jag på att ta mej i kragen och bytte min sängbotten efter några veckors väntan.. Var lite väl stora mellanrum och för några tjocka träplankor som blivit inlagda förut.. Så förhoppningsvis sover man ännu bättre nu =)

Nu sitter vi och väntar på House klockan nio på fyran.. För när man bor här med så få kanaler så blir man en äkta tvfyra nörd ;)


Onsdag 21/11

Idag fick vi hjälp av Annie med stallen så allting gick mycket snabbare, det är så skönt att få lite extra hjälp.. Längtar verkligen tills att de hittar en person som ska komma och jobba förmiddagar här med all stallskötsel.. Dock så vill Hans, min chef, ha en välutbildad person och vi tror då inte att han kommer att hitta typ en naturare som har höga ambitioner i livet och som vill komma hit och mocka.. Så det lär ta evigheter..

Efter jobbet följde jag med Annie till Märsta och vi käkade lite på Sibylla innan vi tog och handlade på Coop, som vanligt.. Men idag kom vi på att vi skulle köpa typ "Se & Hör" för att det bland annat stod om "Bonde söker  fru", så nu har vi verkligen gått och blivit instängda små typer som intresserar sig för allt skvaller i omvärlden =P  Det blir nog nyttigt med att långt jullov så att man kanske kan hitta tillbaka till ett liv utanför gården ;) Oturligt nog så försvinner fler och fler hemma på olika sätt men det är bara till att göra det bästa av situationen..


Torsdag 22/11

Vanlig dag på jobbet med lite inslag av ridning på Esset och lite skrittande på Strömingen som ska sättas igång lite lätt efter en liten skada.

Idag så åkte Annie hem till norrland för att avnjuta en hel helg hemma.. Väldigt härligt för henne men det blir så tomt här så fort någon lämnar gården..


Fredag 23/11

Idag blev det en hektisk förmiddag och en kort lunch i regnigt väder så humöret var inte på topp och det kändes lite allmänt tungt här men sen fick jag rida Esset och gosa lite med Rocco och vi fick äntligen nytt spån så allt blev snabbt bättre. Sen stack Janne hem och lämnade mej och Mist ensamma här på gården. Återigen sjönk mitt humör och jag kände mej lite ensam och övergiven så vi stack ut på en långtur och som tur är kom det lite snö idag så det var lite ljusare och lite av ett vackert "vinterlandskap"  ute månljuset och Mist var så livlig och lydig och genast kändes livet ganska härligt igen.. Är så glad över att jag har min lilla vovve och att hon kan tillbringa tiden här med mej =)

Kom in sen och såg ett Grey´s anatomy avsnitt, det andra i fjärde säsongen, där de pratade om olika beroende man kan ha här i livet, bland annat beroendet av vissa personer och vissa relationer.. Ett riktigt bra och lite träffande avsnitt.. ;) 


Shit happens all the time so why not be a part of it?
                                                                                                 

Det får nog vara det stående ordspråket för livet nu ; )                                                                                                

Trots att det blir tomt här utan de andra så är det riktigt skönt att bara få vara för sig själv och ta det lugnt med Mist.. =P


Lördag 24/11

Att vara ensam här på helgerna lönar sig verkligen...  Jonas hjälpte till med allt i stallet och han är riktigt snabb och hade börjat innan så blev mindre mockning än vanligt och sen hade han lektion för mej på Hingsten och på Sigge och körde bland annat en rolig balansövning på Sigge som gick ut på att jag släppte tyglarna och styrde med skänklarna och vikten och då han är extremt okänslig för olika hjälper så sprang han lite som han ville och vi bara njöt ;)

På kvällen agerade jag även chafför till och från Sigtuna åt herrskapet på Nydal i deras fina BMW, riktigt roligt att köra den bilen ;)


Söndag 25/11

Janne är tillbaka så nu är det lite liv i lägenheten igen men oturligt nog få vi inte alls lika mycket hjälp ute i stallet när vi båda är här och jobbar.

Vi hade lite gymnastikhoppning idag och körde lite studs med sex hinder i rad  och jag hade Esset som tävlat 150 så han kan sina saker så det är alltid helt underbart att få hoppa honom ... =)

På kvällen när manegen blivit tom smet jag in med Mist och hon klarade samma hinder och samma höjder som våra stora hästar hoppat på.. Inte illa av en liten vovve på cirka femtio centimeter.. ; )

Såg på Miami Ink nyss och vill verkligen tatuera mej om ett tag och nu har jag även kommit på en början till mitt motiv.. Men den idén kommer senare när den kommit lite längre.. =P


Måndag 26/11

Ännu en ny vecka har börjat här på gården och Annie har återgått till att hjälpa till lite i stallet innan hon går till lilla Nisse och det är så skönt. =)

Fick även höra att Esset också har blivit mitt lilla skötebarn så det är riktigt roligt att jag ska rida honom varenda dag med. ;)

Det var också dags för veckans storhandling så jag och Janne drog in till Uppsala och åt lite och sen handlade vi mat och lite olika julsaker så att vi kan julbaka och pynta i lägenheten. =)


Tisdag 27/11

Jobbade på som vanligt och fortsatte med att lära Mist att gå med när jag leder en häst och nu kunde hon till och med gå lös en liten stund utan att börja lekattackera Sigge så snart kan hon nog följa med på ridturern. =P  Sen gick vi med Hingsten lite och han verkade tända på någon lukt på min jacka så han körde in mulen i armen på mej och började med sina läten och slog med frambenen och betedde sej siktigt hingstigt, men som tur är så är han en gentleman så han gav sej ganska snabbt efter några "nej". =P

Nu på kvällen har vi varit nere hos Annie och bakat lite pepparkakor och gjort pepparkakshus. Det blev inte så många kakor för mej och Janne för jag tycker om att smaka lite på degen medan jag bakar och sen brände Janne de flesta av de få färdiga figurerna.. Sen hade inte Annie riktigt den rätta känslan för att göra i ordning glasyren så det blev mest sörjigt men pepparkaks husen blev så fina ändå. ;) Men vi hade riktigt roligt och lekte med degen och mjölet till julsånger, precis som det ska vara i julförberedelserna. =D


Onsdag 28/11

Var ner till kliniken med Esset för att köra en besiktning och han var i ganska fin form för sin ålder så förhoppningsvis håller han ett bra tag till. Sen gick jag ut och gick med Sigge i en timme och Mist fick springa omkring helt lös och även det klarade hon utan att hoppa på Sigges bakben. =)     Det blev en lång arbetdag som avslutades med att jag fick rida Hingsten och vi börjar göra lite mer framsteg. ; )

Nu på kvällen blev det, som varje vecka här, "Bonde söker fru" och vi satt och hoppades på att det skulle hända något mellan Fredrik och Lena så att han väljer henne i slutet. ;) Sen har vi börjat med lite julpynt här och det börjar till och med att bli lite julstämning i vår lilla lägenhet. =)


Champagne på en torsdag ;) 29/11

Hade en lång och välfylld arbetsdag och red fyra hästar varav en var Salle som är en 20 årig liten envis b-ponny, såg lite roligt ut bara.. Tur att man är liten ibland.. ;)

På kvällen åkte Janne hem för att vara ledig över helgen och jag passade på att bara slappa men på något sätt slutatde det med att Oskar och Annie kom ut på lite champagne och jäger så det blev en riktigt trevlig men en lite sen kväll.


Nakenchock på gården 30/11

Jobbade på som vanligt och fick tack och lov hjälp av Ogge och Annie med stallet då Janne är ledig.

Efter jobbet drog jag och Annie ner till Sigtuna och åt på Sibylla innan vi skulle ner till storhuset för att festa lite med Ogge och hans kompis. Vi drack lite öl och vin framför tvn och Ogge spelade gitarr så vi fick sjunga ut lite. Sen började vi spela lite kort och det slutade med att det blev en stripplek och Ogges kompis var den enda som strippade helt och körde en fin liten dans.. =P Roligt men lite besynnerligt när någon bjuder på sig själv sådär.. ;) Jag däremot körde en hederlig gammal dans med kompisen bara istället för jag bangade ur lite.. =P Blev där till tre någon gång innan man drog sig hem för att sova.


Tröttheten kommer krypande

Klev upp vid innan sju för att morgonfodra och konstigt nog var jag riktigt pigg fastän dom två senaste nätterna tillsammans varit kortare än en normal natt. Helgerna här är ganska sköna med färre hästar att ta hand om och mer hjälp från Jonas och ibland även Ogge, som den här dagen, så stallarbetet gick fort och sen red jag tre hästar varav den tredje var Salle iegn och idag red jag barbacka på honom och det var så skojjigt. =) Fast Jonas och Annie skrattade gott åt synen av oss två som skuttade runt i manegen.. Men det är sådant man får bjuda på ibland.. ;) Jag fick mej också ett gott skratt då Annie hoppade/ramlade av Hingsten efter att han börjat galoppera runt som en liten buse, det såg riktigt roligt ut och hon satt och diskuterade med sig själv om hon skulle hoppa av eller inte innan hon dunsade i backen för att sen asgarva hon med.. =D

Den här kvällen blev lite lugnare och jag bjöd Annie på en mysig kalkonmiddag och efter maten höll vi båda på att däcka i soffan av trötthet, det var så skönt och jag tyckte att det var på tiden att jag blev trött då i alla fall efter att jag varit helt uppe i varv och ovanligt pigg till och med hela dagen. =P


Globen Horse Show

Söndag och min första lediga dag som jag spenderat  här på gården, i alla fall så var jag kvar här hela förmiddagen.. =P

Började dagen med att ta en välbehövlig sovmorgon och sen gå ut med Mist en lite stund. Sen gick vi ut till stallet och såg Jonas stå och mocka, det kändes lite konstigt men riktigt skönt att inte gå ut för att jobba.. ;) Istället så tog jag ut Esset på en liten skrittur och Mists premiärtur då jag red och hon fick springa omkring lös. Hon skötte sig jätte bra i början men efter att vi kommit ut på några stora ängar fick hon lite frispel och rusade runt som en liten galning men det gick bra endå ända tills Esset tyckte att en liten flod var läskig så att han blev lite "på tårna", då började han att fjanta sig och sparkade lite bakut å Mist fick ett frispel och tänkte leka med Esset. Men som tur var kunde jag lätt få stopp på hästen och hoppa av och styra upp situationen.. Fick gå med dom en bit så att de lugnade ner sig liten men sen kunde jag hoppa upp och vi fortsatte turen utan några fler missöden och båda skötte sig så fint. =D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0